Μαθήματα Δ Τάξης

2Γλώσσα: Ενότητα 6η: Ιστορίες παιδιών, Κεφ. Το μεγάλο μυστικό

Νόημα του κειμένου

Το κείμενο είναι αφηγηματικό και πλούσιο σε διαλόγους. Περιγράφει τις περιπέτειες μιας παρέας παιδιών σε μια σπηλιά.

Τα παιδιά ανακάλυψαν μια σπηλιά που ξεκινούσε από την παραλία, η οποία τους κίνησε την περιέργεια. Με προσεκτικά και αργά βήματα έμπαιναν όλο και βαθύτερα στη σπηλιά, η οποία γινόταν συνεχώς σκοτεινότερη. Ξαφνικά, το πέταγμα ενός περιστεριού που ζέσταινε τα αβγά του, τους τρόμαξε λίγο και στο ημίφως παρατήρησαν το εσωτερικό της σπηλιάς, που στολιζόταν από έναν θόλο με σταλαγμίτες.

Τα παιδιά τελικά αποφάσισαν να εξερευνήσουν τη σπηλιά όλα μαζί και να ικανοποιήσουν την περιέργειά τους παρά τον φόβο τους.

Εργασία για το τετράδιο επεξεργασίας κειμένου

Εργασία: Να διαβάσεις το νόημα του κειμένου και να γράψεις την κεντρική ιδέα (2 σειρές).

Αντιγραφή και Ορθογραφία

Ενεργητική φωνή
Αόριστος Συνοπτικός Μέλλοντας
Οριστική Υποτακτική Προστακτική Οριστική
έλυσα να λύσω θα λύσω
έλυσες να λύσεις λύσε θα λύσεις
έλυσε να λύσει θα λύσει
λύσαμε να λύσουμε θα λύσουμε
λύσατε να λύσετε λύστε θα λύσετε
έλυσαν να λύσουν θα λύσουν

Ασκήσεις για το τετράδιο Γραμματικής

  1. Να ξαναγράψεις το κείμενο μεταφέροντας τα ρήματα στον αόριστο

Η κ. Αναστασία αφήνει το κέντημα και τρέχει στην αυλή. Οι φωνές που ακούει δεν

είναι μακριά.

–     Ποιος φωνάζει; Ρωτάει τη γειτόνισσα;

–     Ο κυρ Κοσμάς, απαντάει εκείνη τρομαγμένη. Η βάρκα του βουλιάζει και ζητάει βοήθεια.

  1. Να κλείνεις τον αόριστο και τον συνοπτικό μέλλοντα του ρήματος δανείζω:
Αόριστος Συνοπτικός Μέλλοντας

Μαθηματικά: Κεφ. 23 Υπολογίζω με συμμιγείς και δεκαδικούς

Για να προσθέσουμε συμμιγείς αριθμούς, εργαζόμαστε ως εξής:

  • Γράφουμε τον ένα συμμιγή κάτω από τον άλλο έτσι, ώστε οι μονάδες κάθε τάξης να είναι κάτω από τις μονάδες της ίδιας τάξης.
  • Προσθέτουμε χωριστά τους αριθμούς κάθε τάξης, αρχίζοντας από δεξιά (δηλαδή από τις μονάδες της μικρότερης τάξης).
  • Παρατηρούμε προσεκτικά καθένα από τα αθροίσματα που βρήκαμε. Αν κάποιο από αυτά περιέχει μονάδες ανώτερης τάξης, τότε τις βγάζουμε και τις προσθέτουμε στην αμέσως ανώτερη τάξη.
  • Πρόσθεση συμμιγών αριθμών:
  • Γράφουμε τα ομοειδή ψηφία το ένα ακριβώς κάτω από το άλλο. Προσθέτουμε κατά στήλη. Όπου το άθροισμα είναι μεγαλύτερο από 9, σημαίνει ότι προκύπτει μία μονάδα της αμέσως μεγαλύτερης κατηγορίας (τα 14 εκατοστά αντιστοιχούν σε 1 δέκατο και 4 εκατοστά). Κάνουμε, λοιπόν, μεταφορές των μονάδων στην αμέσως μεγαλύτερη κατηγορία και η πρόσθεση ολοκληρώνεται.

Π.χ. 2 μ.   5 δ.    8 εκ.

+  3 μ.   7 δ.    6 εκ.

 

 

5 μ.   12 δ.  14 εκ.

5 μ.   13 δ.   4 εκ.

6 μ.     3 δ.   4 εκ.

  • Αφαίρεση συμμιγών αριθμών:

Γράφουμε τα ομοειδή ψηφία το ένα ακριβώς κάτω από το άλλο. Παρατηρούμε ότι στη δεύτερη στήλη δεν γίνεται η αφαίρεση, διότι ο μειωτέος είναι μικρότερος. Πρέπει, λοιπόν, να αυξήσουμε το μειωτέο της δεύτερης στήλης, ώστε να γίνεται η αφαίρεση. Δανειζόμαστε μία μονάδα από την αμέσως μεγαλύτερη κατηγορία, η οποία μετατρέπεται σε 10 μονάδες της κατηγορίας στην οποία υπάρχει το πρόβλημα (τα 2 μ. και 5 δ. γίνονται 1 μ. και 15 δ.). Ξαναγράφουμε την αφαίρεση με τη διόρθωση την οποία κάναμε και αφαιρούμε κατά στήλη.

2μ.     5 δ.     8 εκ.

–   1 μ.     7 δ.     6 εκ.

 

 

Γίνεται: 1 μ.   15 δ.   8 εκ.

–           1 μ.    7 δ.    6 εκ.

0 μ.     8 δ.   2 εκ.

Ασκήσεις για το σπίτι: Υπολογίζω τους συμμιγείς:     

       6 μ.    8 δ.     5 εκ.               12 Ευρώ      0 λεπτά               33 μ.    2 δ.     0 εκ.

   +  2 μ     7 δ.     8 εκ.           –    1  ευρώ    35 λεπτά            –  14 μ.    7 δ.     5 εκ.

 

 

Θρησκευτικά: Κεφ. 18

Η μαρτυρική πορεία του Απ. Παύλου από τα Ιεροσόλυμα στη Ρώμη

v   Ο Παύλος αντιμετώπισε πολλές δυσκολίες κηρύσσοντας το Ευαγγέλιο, όπως τις μετακινήσεις από τόπο σε τόπο και τις ψεύτικες κατηγορίες των εχθρών του, που τον οδήγησαν στη φυλακή.

v   Μεταφέρθηκε στις φυλακές της Καισάρειας, αλλά ζήτησε να δικαστεί από τον Καίσαρα στη Ρώμη.

v   Το πλοίο που τον μετέφερε από την Παλαιστίνη στη Ρώμη ναυάγησε στο νησί Μελίτη και ο Απόστολος κήρυξε το Ευαγγέλιο στους κατοίκους της.

v   Στη φυλακή της Ρώμης έμεινε δύο χρόνια. Στο διάστημα αυτό έγραψε πολλές επιστολές στις Εκκλησίες που ίδρυσε. Δικάστηκε, αθωώθηκε και αποφυλακίστηκε.

v   Όταν αποφυλακίστηκε, επισκέφθηκε τις Εκκλησίες που είχε ιδρύσει στην Ελλάδα και τη Μικρά Ασία. Ξαναγύρισε στη Ρώμη, όπου συνελήφθη.

v   Στα χρόνια του αυτοκράτορα Νέρωνα, ο Παύλος συνελήφθη και καταδικάστηκε σε θάνατο με αποκεφαλισμό. Η Εκκλησία γιορτάζει τη μνήμη του στις 29 Ιουνίου.

v   Ο Παύλος κήρυξε τον λόγο του Θεού στη Μικρά Ασία, στην Ελλάδα, τα Ιεροσόλυμα, στην Καισάρεια, στη Μελίτη, στη Ρώμη, στην Ελλάδα, στη Μ. Ασία, στη Ρώμη.

Εννοιολογικός χάρτης του μαθήματος

 

Ερώτηση: Ποιες δυσκολίες αντιμετώπισε ο Απόστολος Παύλος κηρύσσοντας το Ευαγγέλιο;

2